Terapi Rendaman Kaki untuk Buang Angin Dalam Badan

Terapi Rendaman Kaki untuk Buang Angin Dalam Badan

Terapi rendaman kaki merupakan salah satu daripada jenis hidroterapi (hydrotherapy) atau penawar air (water cure) yang merupakan sebahagian daripada kaedah rawatan perubatan tradisional atau perubatan alternatif yang melibatkan penggunaan air untuk melegakan kesakitan. 

Kaedah ini berfungsi untuk mengaktifkan saraf, melancarkan peredaran darah, menghilangkan rasa lenguh, membunuh kuman, menyegarkan badan, mengurangkan stress dan mengawal kadar gula dalam darah.

Kajian di universiti menunjukkan bahawa kaedah rawatan ini juga boleh membantu untuk mengurangkan masalah kemurungan. Semasa kajian tersebut, seramai 40 orang pesakit psikiatri dalam lingkungan umur 18 hingga 62 tahun di beri rawatan rendaman kaki selama 30 minit sebelum tidur. Setelah berakhirnya kajian tersebut, didapati penurunan dari segi ketegangan, kebimbangan, kemarahan, permusuhan, kekeliruan, kebingungan dan kemurungan. 

Hasil kajian juga mendapati pesakit lelaki dan wanita menunjukkan reaksi yang serupa terhadap rawatan yang di beri. Oleh itu, kaedah ini bukan sahaja boleh membantu dalam melegakan kesakitan serta mampu meningkatkan tenaga dan memberi ketenangan kepada pesakit.

Maka tidak hairan lah jika serbuk terapi rendaman kaki RS04 mampu membuang angin dari badan. Ketika seseorang itu merendam kakinyan dengan serbuk ini, serbuk ini akan diserap masuk ke liang-liang roma di tapak kaki dan meresap jauh kedalam saraf dan badan. 




Comments

Popular posts from this blog

Senarai makanan berangin

Bahaya angin dalam badan

Tanda-Tanda Angin Berlebihan Dalam Badan