Angin Berpunca dari mana?

Angin berlebihan dalam badan berpunca daripada?

Ramai di dalam kalangan kita tidak mengetahui bagaimana kuantiti angin dalam badan boleh menjadi terlalu banyak atau berlebihan?

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan angin berlebihan dalam badan iaitu :

1. Tidak Memakai stoking ketika tidur


Menurut kajian yang telah dilakukan oleh Dr. Rais Bin Abdullah, angin boleh memasuki badan seseorang melalui tapak kaki yang terdedah.  Jika kita masih ingat kepada pesanan orang dulu kala, ibu selalu berpesan kepada anak perempuannya yang baru melahirkan anak untuk memakai stoking. Jika tidak, badan akan dimasuki angin. Jika dibelah barat dan asia seperti jepun, mereka mengamalkan memakai stoking ketika tidur dan ketika cuaca sejuk untuk mengelakkan seseorang itu dari dimasuki angin ke dalam badan,maka seseorang itu perlu lah memakai stoking ketika tidur.

2. Masa Makan yang Tidak Menentu


Seseorang yang tidak mengikuti waktu makan yang betul akan mudah mengalami badan berangin. Ketika perut kosong, perut akan menjadi asid dan mengeluarkan gas. Seseorang itu hanya akan makan ketika perut terasa begitu lapar dimana ketika itu perut sudah mula berasid dan bergas. Bagi mengelakkan hal ini terjadi, kami menyarankan untuk makan 6x sehari.

Ramai dikalangan anda menyatakan bahawa makan 6 kali sehari dengan banyak boleh mengemukkan.Tetapi fakta itu adalah SALAH sama sekali. Apabila kita kerap makan, perut tidak akan menjadi  kosong ataupun lapar. dengan ini akan mengurangkan kadar mengeluaran asid dan gas didalam perut. 

Apabila seseorang itu makan dengan kerap, ia tidak akan mengambil kuantiti makanan dalam jumlah yang banyak dan besar. Proses percernaan juga mampu berkerja dengan baik kerana kuantiti makanan adalah sedikit. 


3. Makan Makanan Berangin 




Comments

Popular posts from this blog

Senarai makanan berangin

Bahaya angin dalam badan

Tanda-Tanda Angin Berlebihan Dalam Badan